|
 |
www.Serwis-Truck.prv.pl - Zapraszam ! |
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Matthew_16
Administrator Forum

Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Sob 18:09, 04 Mar 2006 Temat postu: Technika - "Układ ESP" - Informacje |
|
|
TECHNIKA - "UKŁAD ESP" - INFORMACJE
Układ ESP pomaga zachować stabilność pojazdu w momencie utraty przyczepności i ryzyka poślizgu lub wywrotki. Jego działanie w samochodach ciężarowych w niewielkim stopniu, ale jednak różni się od tego stosowanego w autach osobowych.
Układ ESP przeciwdziałając siłom, które mogą spowodować zepchnięcie pojazdu z drogi, na przykład podczas wchodzenia w zakręt z nadmierną prędkością, pomaga zapanować nad sytuacją przy użyciu relatywnie niewielkich środków. Jest to możliwe dzięki współdziałaniu elektronicznego układu hamulcowego EBS, jednostki sterującej silnika, zwalniacza oraz układu hamulcowego naczepy. "Układ ESP jest wyposażony w czujniki mierzące kąt skrętu, stopień odchylenia i przyspieszenie boczne. Mierzy, w jaki sposób pojazd powinien działać, a następnie sprawdza jego rzeczywiste zachowanie. W przypadku wykrycia różnic układ ESP reguluje pozycję pojazdu, tak aby zachowywał się on zgodnie z oczekiwaniami kierowcy" – mówi Björn Antonsson, dyrektor ds. układów ESP w Volvo. "W zależności od tego, co ma się wydarzyć, układ ESP może zahamować jednym lub kilkoma kołami i zredukować moment obrotowy dostarczany do kół pędnych, a także zmniejszyć moc zwalniacza, co pozwala kierowcy odzyskać kontrolę nad zestawem." Jeśli ciągnik będący częścią zestawu z naczepą wykazuje jakiekolwiek oznaki nadsterowności podczas pokonywania zakrętu, co wiąże się z ryzykiem wystąpienia tzw. efektu scyzoryka, układ ESP reaguje, hamując zewnętrznym przednim kołem i kołami naczepy. Jeśli zestaw wykazuje objawy podsterowności i ma tendencję do wypadnięcia z zakrętu, układ ESP reaguje, hamując wewnętrznym tylnym kołem. Częsty scenariusz wypadku polega na wywrotce na skutek wejścia w zakręt z nadmierną prędkością lub podczas gwałtownego manewru wymijania. Jeśli czujniki układu ESP wykryją nadmierne przyspieszenie boczne, wiążące się z ryzykiem przewrócenia, przede wszystkim redukowana jest moc silnika oraz, w razie potrzeby, stosowane są hamulce kół. Jeśli czujniki nadal rejestrują, że istnieje ryzyko wywrotki, stosowana jest pełna skuteczność wszystkich hamulców zestawu w celu zmniejszenia prędkości pojazdu. W modelach samochodów ciężarowych Volvo FH i FM wyposażonych w układ ESP zastosowano elektroniczne sterowanie hamulcami EBS. Dzięki układowi EBS siła hamowania poszczególnych kół może być regulowana. Ta funkcja ma kluczowe znaczenie dla skutecznego działania układu ESP w krytycznych sytuacjach. Podczas jazdy ciągnikiem z mocno załadowaną naczepą niezwykle ważna jest współpraca układu stabilizacji z układem hamulcowym naczepy, niezależnie od tego, czy naczepa jest wyposażona w układ EBS lub układ ABS. Układ EBS może wykryć ryzyko oderwania jednego z kół od powierzchni i odpowiednio zareagować przez silniejsze hamowanie kołami naczepy. Układ ESP znacznie ułatwia zachowanie stabilności pojazdu w trudnych warunkach, należy jednak pamiętać, że pojazd może utracić stabilność, jeśli będzie nierozważnie prowadzony. Ważna jest zatem podstawowa stabilność samochodu i zestawu – układ ESP nie jest w stanie jej zastąpić. Piscie co o tym wszystkim myslicie ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Matthew_16 dnia Śro 20:43, 05 Kwi 2006, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
 |
Rocky_19
Moderator Forum

Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Warszawy
|
Wysłany: Sob 18:23, 04 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Musze przyznac, ze to bardzo pozyteczna rzecz, tym bardziej w ciężarówkach, w trudnych warunkach atmosferczynych czy nawet nawet drogowych, takich jak nierówne drogi i nne tego typu problemy ... Uwazam, ze powinna byc montowana w niemal wszystkich ciezarówkach, który dopuszczalna masa całkowita przekrasza 18 ton nie móiwac juz o pociagach drogowych czy innnych ciezarówach które waza ładunki tak zwane ponadgabarytowe ... Takie jest moje zdanie ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Matthew_16
Administrator Forum

Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Sob 18:32, 04 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Zgadzam sie z Toba Rocky ... Cały system jest naprawde swietnie przemyslany i jestem pelen podziwu dla tego kto go wymyslił ... Z tego co wiem system ten jest stosunkowo młody dlatego jest on tak skuteczny tym bardziej w przypadku ciężarowek ... A co do tego ze powinien byc montoany w kazdym pojeździe to zgadzam sie z Toba tym bardziej ze w tych najnowszych jest on w standartowym wyposazeniu ... Co jest dosc duzym plusem ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
 |
 |
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|
 |
|
|