Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Matthew_16
Administrator Forum

Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Sob 9:50, 26 Lis 2005 Temat postu: Technika - "Turbocompound" - Informacje |
|
|
TECHNIKA - "TURBOCOMPOUND" - INFORMACJE
Jednym z najnowszych rozwiązań, jakie wprowadziła Scania jest turbocompound czyli turbowspomaganie. Jego budowa przypomina turbosprężarkę i jest z nią czasem mylone. Turbocompound zademonstrowany został po raz pierwszy na targach w Brukseli w 2001r. i stanowił on udoskonalone rozwiązanie stosowane w jedenastolitrowych silnikach Euro-1. O ile wcześniejsze wersje turbowspomagania były jak gdyby dodatkowym osprzętem to w tym przypadku silnik już w fazie projektowej został przygotowany na to nowe urządzenie.
Kiedy gazy wydechowe opuszczają turbosprężarkę posiadają wysoką temperaturę (ok.600ºC) i ciśnienie. Ta wysoka energia w przypadku zwykłych silników nie jest wykorzystywana do niczego oprócz podgrzewania środowiska i zwiększeni poziomu hałasu. Turbowspomaganie działa jak kantara dla konia – pozwala bowiem na jej częściowe ujarzmienie, przekształcając ją w energię mechaniczną przekazywana na wał korbowy silnika. Gazy wydostające się turbiny turbosprężarki są kierowane na wirnik turbowspomagania a ich energia nadaje wirnikowi prędkość ponad 50000obr/min. Za pośrednictwem krótkiego wałka i przekładni wirnik połączony jest ze sprzęgłem hydrokinetycznym, które to prędkość obrotową zamienia na siłę przyswajalną przez klasyczne przekładnie zębate, bo taka właśnie stanowi ostatnie ogniwo przemieniania energii spalin na moment obrotowy w tym patencie Scanii. Siła jak jest przekazywana na wał korbowy zależy od różnicy prędkości obrotowej wirnika i koła turbowspomagania zatem najlepsze korzyści otrzymamy przy maksymalnej mocy silnika. Testy wykazały że to rozwiązanie przynosi spore oszczędności w zakresie obciążenia silnika. Spaliny przechodzące przez turbocompound ochładzają się do temperatury 500ºC. Niższa w porównaniu z poprzednimi turbowspomaganiami temperatura ma spory wpływ na żywotność układu wydechowego.
W przypadku użytkowania samochodów budowlanych, które częściej niż inne wykorzystują moce maksymalne tak lubiane przez nasz turbocompoundzik, który daje układowi napędowemu 50KM gratis (bez dodatkowego zużycia paliwa).
Informacie pochodzą ze strony - [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Matthew_16 dnia Śro 20:39, 05 Kwi 2006, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
 |
Rocky_19
Moderator Forum

Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Warszawy
|
Wysłany: Nie 12:32, 15 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Hehe ... Myzle ze to jest własnie najlepszym przykładem tego jak technika cały czas posuwał sie do przodu ... Z tego co tam wyczytałem to jeszcze cztery góra pięc lat temu nie było w ogóle mowy o takim urządzeniu a teraz jest on montowany do naprawde wiel, wielu cięzarówek i dodaje im dodatkowo około 50 Km ... Musze przyznac ze słyszałem juz o tym kiedys ale nie wiedziałem ze to własnie koncern Scani wymyślił taki patent oraz ze to tak działa ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Matthew_16
Administrator Forum

Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Nie 15:47, 15 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Zgadzam sie z Toba, techika bardzo szybko porusza sie do przodu i własnie tutaj a raczej ogólnie na ciężarówkach dobrze to widac ... Popatrz naprzykład na Renault Radiance ... Jest to ciężarówka poprostu nafaszerowana przerózna techika i pewnie znasz zdanie kazdego miłośnika ciężarówek na temat tego pojazdu ... Zazwyczaj jest ono złe, bo jest za duzo elektroniki, bo jest przydkie i tak dale ... Ale zobaczysz juz niebawem bo za dziesiec lat moze nawet krócej na naszych drogach będa jeździc tylko takie ciężarówki ... A jak do tego dojedzie to chyba przestane sie nimi interesowac ... Hehe ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Rocky_19
Moderator Forum

Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Warszawy
|
Wysłany: Pon 16:02, 16 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Hehe ... Ja chyba tez bo dla mnie to zadna przyjemnoesc oglądac Renault Radiance i inne tego typu ciężarówki które w przyszłosci będa jeździc po naszych drogach w bardzo duzych ilościach ... Szkoda tylko ze to wszsytko idzie w ta strone ... Ale cóz, przez ten krótki okres musze sie nacieszyc obecnymi ciężarówkami ... To bedzie na tyle ode mnie ... Czekam na odpowiedz ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Matthew_16
Administrator Forum

Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Pon 16:34, 16 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Mysle ze w gruncie rzeczy nie bedzie tak źle .. Przecierz jeszcze przez naprawde bardzo wiele lat na naszych drogach jak i dorgach niemal całejgo swiata bedzie mozba spotkac takie ciężarówki jak Volvo FH lub Scanie R ... Przy odrobinie szczęscia jeszcze twoje dzieci bede mialy okazje zobaczyc te pojazdy ... Hehe ... My tu sie juz martwimy na zapas a w gruncie rzeczy nie wiemy w góle czy Renaulr Radiance wejdzie kiedys do produkcji czy nie ... Ale wrócmy juz do tematu ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|