|
|
www.Serwis-Truck.prv.pl - Zapraszam ! |
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Matthew_16
Administrator Forum
Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Pon 18:56, 07 Sie 2006 Temat postu: Marka Volvo - Historia |
|
|
MARKA VOLVO - HISTORIA
Historia samochodu ciężarowego jest naprawdę intrygująca, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę rosnące znaczenie transportu ciężarowego. Kiedy firma Volvo wyprodukowała swój pierwszy samochód ciężarowy pod koniec lat dwudziestych XX w., samochody ciężarowe postrzegano jedynie jako transport uzupełniający w stosunku do wozów konnych, kolei i transportu morskiego. Dzisiaj samochody ciężarowe są głównym narzędziem transportu towarowego, od którego zależy właściwe funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa. Oto historia naszych samochodów ciężarowych, dekada po dekadzie. Ośmielamy się stwierdzić, że pod wieloma względami jest to również historia rozwoju nowoczesnych samochodów ciężarowych w ogóle.
Lata dwudzieste XX wieku były okresem gwałtownego rozwoju samochodów ciężarowych i transportu ciężarowego. We wczesnych latach dwudziestych samochody ciężarowe były często wyposażone w napęd łańcuchowy i pełne, gumowe opony. Kiedy pierwszy samochód ciężarowy Volvo, nazwany "Serią 1", zjechał z linii produkcyjnej w 1928 r., oczom Szwedów ukazał się pojazd z wałem napędowym, pneumatycznymi oponami i w pełni zabudowaną kabiną kierowcy.
Samochód ciężarowy Serii 1 nie dysponował jednak wielką mocą: był wyposażony w skromny 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy zaledwie 28 KM, a maksymalna waga ładunku była ograniczona do 1500 kg (połowy masy pojazdu). Mimo to ów wczesny samochód ciężarowy, ze względu na swą solidną i wytrzymałą konstrukcję, często używany był do przewożenia ładunków o masie dwukrotnie przekraczającej dopuszczalną normę.
Do roku 1932 lekkie i średnie samochody ciężarowe Volvo nie były zbyt nowoczesne, miały hamulce na dwa koła, a w samych kołach - drewniane szprychy. Istniało wyraźne zapotrzebowanie na mniejszy, nowocześniejszy samochód ciężarowy. Powstałe w odpowiedzi na to zapotrzebowanie serie LV71 i LV73 okazały się bardzo popularne. Można powiedzieć, że dzięki ich popularności firma Volvo stała się w połowie lat trzydziestych głównym eksporterem samochodów ciężarowych.
Najbardziej radykalnym krokiem naprzód w tym okresie było przemieszczenie silnika samochodu ciężarowego, do tej pory montowanego za przednią osią, do przodu i nad oś przednią, co znacznie poprawiło rozkład obciążeń osi. Rezultatem tej innowacji były samochody ciężarowe Volvo LV8 i LV9, dwie bardzo popularne serie, które pod koniec lat trzydziestych zyskały status standardowych szwedzkich samochodów ciężarowych.
Pierwszą połowę lat czterdziestych zdominowała II wojna światowa. Oznaczało to duże spowolnienie wzrostu sprzedaży cywilnych samochodów ciężarowych. Na szczęście klienci wojskowi nie pozostali bierni i firma Volvo stała się głównym dostawcą szwedzkich sił zbrojnych. Podczas II wojny światowej szwedzkiej armii dostarczono tysiące samochodów ciężarowych "Roundnose" w modelu standardowym, o uproszczonej konstrukcji, a także w modelu z napędem na wszystkie koła.
Na serię samochodów ciężarowych "Roundnose", wprowadzonych pod koniec 1939 r. jako modele "1940" składało się wiele pojazdów o podobnym wyglądzie, lecz różnych zastosowaniach transportowych. Na przykład przód pojazdu był dostępny w przynajmniej trzech wyraźnie różnych długościach. Seria samochodów ciężarowych "Roundnose" była chyba najpopularniejszą serią samochodów ciężarowych Volvo aż do czasów serii F, wprowadzonej w latach 70.
Żadne chyba dziesięciolecie nie miało takiego znaczenia dla rozwoju samochodów ciężarowych, co lata pięćdziesiąte. Silniki benzynowe i podstawowe silniki wysokoprężne ze spalaniem przed komorą sprężania zostały zastąpione przez wydajne silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem. Pojawienie się mocniejszych, bardziej wydajnych silników przyczyniło się również do powstania cięższych i dłuższych zestawów drogowych.
Jednym z najbardziej znanych samochodów ciężarowych wszechczasów był model "Titan", wprowadzony w 1951 r. W 1954 r. jako pierwszy samochód ciężarowy został on wyposażony w silnik z turbodoładowaniem. Rezultat był zadziwiający: przy wzroście masy o zaledwie 25 kg, wydajność silnika uległa zwiększeniu o 35 KM (ze 150 KM do 185 KM).
W latach sześćdziesiątych samochód ciężarowy został niekwestionowanym królem transportu. Stało się tak w znacznej mierze dzięki jego uniwersalności oraz temu, że krajowa i międzynarodowa infrastruktura dróg osiągnęła stan umożliwiający szybki i wydajny transport ciężarowy. W Szwecji zaś wypuszczono na rynek kabiny z certyfikatami bezpieczeństwa.
Firma Volvo wprowadziła też samochód ciężarowy Titan TIPTOP/F88/G88. Znaczenia tych modeli samochodów ciężarowych w historii firmy Volvo Trucks nie sposób przecenić. Przechylana kabina zapewniała jeszcze lepszy dostęp do podstawowych elementów, niż w przypadku samochodu ciężarowego serii N. Była sprawdzana w testach zderzeniowych i oferowała bardzo dobre warunki noclegowo-bytowe dla jednego lub dwóch kierowców. Nie sposób nie wspomnieć też o nowym silniku, skrzyni biegów i elementach podwozia.
W latach siedemdziesiątych pojawiły się nowe, elektryzujące serie samochodów ciężarowych, które w przyszłych latach miały wyznaczać kierunki rozwoju branży: Volvo F10/F12 (z wersją Globetrotter).
W latach sześćdziesiątych firma Volvo utworzyła specjalny dział, zajmujący się poprawą bezpieczeństwa i ergonomii pracy.
Wynikiem jego działalności były samochody ciężarowe F10/F12, które ustanowiły zupełnie nowe standardy ergonomii i bezpieczeństwa. Na przykład kabina była montowana na podwoziu za pomocą zawieszenia spiralnego, co stwarzało bardziej komfortowe warunki pracy, znacznie ograniczając zarazem bóle pleców kierowcy. Nowe samochody ciężarowe serii F były też wyposażone w bardzo duże powierzchnie szyb, przyczyniające się do poprawy widoczności i "aktywnego bezpieczeństwa" (oznaczającego zmniejszanie ryzyka wypadków).
W latach osiemdziesiątych samochody ciężarowe stały się jeszcze bardziej wyrafinowane. Silniki stały się lepsze, mocniejsze i przede wszystkim bardziej przyjazne dla środowiska. Na rosnącej popularności zawieszenia pneumatycznego skorzystali nie tylko kierowcy; zyskały na niej również towary i nawierzchnie dróg.
Kiedy firma Volvo w lecie 1985 r. wprowadziła na rynek wysokowydajne samochody ciężarowe z rodzin FL6 i FL7/FL10, była to demonstracja siły. Obie rodziny pojazdów stanowiły całkowitą nowość i odznaczały się cechami innowacyjnymi w porównaniu z samochodami ciężarowymi konkurencji, operującymi w tym samym sektorze branży. Rodzina FL7/FL10 przedstawiała zupełnie nową klasę samochodów ciężarowych, łącząc wydajność i niewielką masę poprzednika, samochodu ciężarowego F7, z opcjonalnym mocnym silnikiem o pojemności 10 l i mocy do 318 KM.
Lata dziewięćdziesiąte upłynęły pod znakiem troski o środowisko. Wyrażała się ona w wydajniejszych zespołach pojazdów oraz, wprowadzonej pod koniec dekady, integracji z rozwiązaniami informatycznymi - takimi jak system Dynafleet 2.0, który zapewnia przedsiębiorstwom transportowym i kierowcom narzędzia poprawiające efektywność i bezpieczeństwo transportów.
Naturalnym dalszym krokiem firmy Volvo było skupienie się na pracach konstruktorskich bazujących na serii F10/F12/F16; równie oczywista jednak była potrzeba rozpoczęcia prac nad zupełnie nową generacją silników, mających zastąpić silnik o pojemności 12 l. Rozpoczęły się prace nad radykalnie nowatorskim silnikiem, "D12". Po raz pierwszy w Europie wysokowydajny silnik wysokoprężny został wyposażony w elementy typowe dla zaawansowanych silników sportowych, takie jak górny wałek rozrządu i cztery zawory na cylinder.
W nowym tysiącleciu utrzyma się zapotrzebowanie na różnorodne samochody ciężarowe i transport ciężarowy. Choć priorytetami pozostaną wydajność i niskie koszty transportu, to duże znaczenie będą miały bezpieczeństwo, ergonomia pracy i troska o środowisko.
Kiedy w lutym 2000 r. rozpoczął się międzynarodowy pokaz samochodów ciężarowych Amsterdam Truck Show, publiczność z przyjemnością powitała europejską wersję Volvo NH12e – produkt zaawansowanej technologii, odpowiedź na nowe tysiąclecie. Ten samochód ciężarowy, napędzany przez ultranowoczesny, elektronicznie sterowany silnik wysokoprężny D12C z bezpośrednim wtryskiem, może zostać wyposażony w informatyczne narzędzie Volvo, system Volvo Dynafleet 2.0.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Rocky_19
Moderator Forum
Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Warszawy
|
Wysłany: Pon 7:55, 14 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Musze powiedziec ze Volvo miało ciekawa historie. Zawsze uwazałem ja za lepsze od Scani ale teraz dopiero wiem ze miałem z tym racje. Niby Scania powstała duzo wczesniej niby ma wieksze doswiadczenia ale jak narazie Volvo prowadzi w wyscigu. Zobaczymy co sie stanie kiedy Scania wypuści te nowe silniki. Mysle nie wiele bo po co komu do zwykłej jazdy tak mocny silnik co najwyzej do ciagników specjalistycznych ale takich jest przecierz bardzo mało ... No cóz zobaczymy ... To bedzie na tyle ode mnie ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Matthew_16
Administrator Forum
Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Pon 10:21, 14 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Bo ja wiem napewno Scania ma wieksze doswiadeczenie w tej materi ... Wiadomo na rynku znajduje sie znacznie dłuzej niz Volvo ale mimo wszystko ja chyba wole Volvo ... Jak dla mnie Volvo ma dusze to nie sa tylko zwykłe ciezarówki poprostu one maja cos w sobie. Dla mnie Volvo było jest i bedzie najlepsze i chocty nawet było najgorsze w zeczywistosci to i tak dla mnie jest królem dróg. Póki co mu to nie grozi bo całkiem nieźle sobie radzi na rynku ale poporstu nie mółgby przestac lubc Volvo mam do nich zamiłowanie ... To tyle ode mnie ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Rocky_19
Moderator Forum
Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Warszawy
|
Wysłany: Wto 8:26, 15 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Czterdziesci lat róznicy to naprawde duzo ... Ale jakby na to nie patrzec to Volvo prowadzi chyba jak narazie w tym wyscigu ... Wszyscy co prawda narzekaja na dosc ciasne kabiny Volvo ale za to silniki, układy przeniesienia napędu a równiez w tych nowszych modelach zautomatyzowane skrzynie biegów so naprawde dobrze zrobione ... Poza tym deska rozdzelcza i pozycja pracy kierocwy jest perfekcyjna i nie naganna ... Zadna ciezarówka nie potrafi sprostac Volvo w tej materi ... Co prawda Daf ma znacze wieksze kabiny większe schowki i łózko ale z pozycja pracy kierowcy zostaje w tyle ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Matthew_16
Administrator Forum
Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Wto 8:46, 15 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Zgadzam sie ... Volvo na naprawde swietne deski rozdzielcze ... Kazdy kierowca z któym rozmawialem mówi to samo ... Zadna inna ciezarówka nie ma tak dobrze zaprojektowanej deski ... Kiedy jedziesz Volvo pierwszy raz masz wrazenie ze jździłes tym samochodem juz wczesniej ... Wszystkie przyciski sa w dobrym miejscu i wszystkie pod ręka a co za tym idzie nie musisz i szukac w czasie jazdy ... A nawiasem mówiac kojarzysz moze Volvo N86 ... Piersza ciezarówka z Turbospręzarka o ile mnie pamiec nie mysli ... To takze o czyms swiadczy ... A odnosnie jeszzcze tej Scani to nie wiem czy Scania ma 40 lat przewagi na Volvo ... Bo jak wiesz Scania to Saab ... A kiedys na samym poczatku swojej działanosci Saab produkował samoloty ... Wiec moze ta data jest podana z samym poczatkiem załozenia firmy a nie rozpoczecia produkcji ciezarowek ... Ale chyba nie ... Nie wiem ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Wojtek35
Kierowca Początkujący
Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Kościerzyny
|
Wysłany: Pią 11:16, 25 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Witam ... A propo Volvo to jest do jedna z najlepszych marek Cieżarowek ... No wnetrze ma nawet calkiem niezle ale przewarznie kazda marka ciezarowek jest produkowana z deska rozdzielcza podobnie tak jak na przyklad Scania i Volvo maja wszystkie praktyczne przyciski na wysiegu reki ... Nie trzeba sie obracac ani nic praktycznie Scania i Volvo wyjezdzaja z tego samego zakladu produkcji bo wszystko jest budowane na tych dwoch markach niemal ze identycznie tylko wyglad nieco inny ... Ale z wygladem Scania jest ladniejsza wedlug mnie ... Powiem szczeze ze Volvo FH 12 jest ładniejszy od Volvo FH 16 bo w FH 16 nie podobaja mi sie swiatla maja dziwne ulozenie i ma pozatym taki ksztalt dziwny tak jakby z dołu sie rozszezalo i u gory sie zwezalo tak jakby bylo nie dopracowane to tyle ode mnie ... Takie jest moje zdanie ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Matthew_16
Administrator Forum
Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Pią 19:01, 25 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Tak zgadzam sie z Toba ... Niemal wszystkie ciezarówki maja bardzo podbny kształt deski rozdzielczej który zaczałbyc uzywany mniej wiecej w połowie lat osiemdziestatych poraz pierwszy w Scani generacji 3 ... Na dzien dzisiejszy jedynie Iveco i moze troche Man maja troszke inny kształt deski rodzielczej. Ale z tym Volvo FH12 i FH16 to nie wiem za bardzo o co ci chodzi ... Przecierz te dwa modele Volvo niemal niczym sie od siebie nie roznia ... Tyle tylko ze w Volvo FH16 610 sa chromowane ozdoby lusterek grilla oraz klamek ... Chyba ze mówiasz o tym najnowszym Volvo ... Które niedawno weszło do produskcji .. Ale te modele nie róznia sie w ogóle brła pojazdu .. Ich brytła jest idealnie taka sama sweiatła z reszta takze ... Róznia sie tylko i wyłacznie Grillem ... Jak wiadomo Grill w Volvo FH 16 jest zmodyfikowany i jak dla mnie brzydszy od poprzedniego acz kolwiek nadaje caharkteru temu pojazdowi ... To tyle ode mnie ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Wojtek35
Kierowca Początkujący
Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Kościerzyny
|
Wysłany: Pią 23:08, 25 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Chodzi mi o Volvo FH 12 ale ten starszy model ... Tak mi se zdaje ze ma lepszy wyglad od FH 16 czy nowego FH 12 ale te nowe to maja juz taki bardziej nowoczesny ksztalt a starsze FH 12 ma taki prawdziwy Tirowski ksztalt ze tak to uznam ... Co w o tym myslicie Panowie ... To bedzie na tyle ode mnie ... Czekam na wasze odpowiedzi ... Odezwe sie juz niebawem ... Pozdrawiam ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
Matthew_16
Administrator Forum
Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Łasku
|
Wysłany: Sob 9:11, 26 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Acha a wiec tobie chodzi o najstarszy model seri FH który wszedł do produkcji w 1993 roku ... Czy ja wiem ... Jak na tamte czasy linia Volvo FH była linia bardzo nowoczesna awangardowa i nie spotykana w tamtych czsach tym bardziej w ciezarówkach. Ale jak dla mnie i wielu tak uwaza ze Nowe modele Volvo te produkowane od 2001 roku czyli wersia 2 i 3 maja takie ładniejsze kształty. Sa one przyjemniejsze dla oka ze tak to nazwe. A jesli chodzi o te zmiany to podbnie jak w nowych modelach Volvo FH16 nie rózni sie praktycznie niczym od Volvo FH ... Nawet to najstarsze pomijajac oczywiscie jednostki napewdowe, układy przeniesienia napewdu i tak dalej. Pozdrawiam i czekam na odpowiedz ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|
|
|
|